Eppo Doeve Figuratieve wandschilderingen 1968
Het Project Team
In samenwerking met Nico van der Woude en restauratoren in opleiding van de UvA, hebben De Kunstkoesteraars het researchtraject uitgevoerd. De verfmonsters zijn onderzocht in het UvA lab in het Aterliergebouw. De figuratieve wandschilderingen van illustrator kunstenaar Eppo Doeve (1907-1981) bevinden zich in café Montmartre dat gevestigd is in het bruisende uitgaansgebied rondom het Rembrandtplein in Amsterdam.
Nieuw ontdekt werk van duivelskunstenaar Eppo Doeve
Eppo Doeve (1907-1981) begon zijn carrière als tekenaar en schilder in 1931 met het maken van reclametekeningen en affiches. Hij was na de Twee Wereldoorlog een van Nederlands meest bekende en geliefde tekenaars. Zijn faam had hij onder andere te danken aan de door hem ontworpen Nederlandse bankbiljetten en zijn werk als illustrator voor de Avrobode en het opinieblad Elsevier Weekblad. Hij stond aan de wieg van grote reclamecampagnes voor Heineken en Artis. Als sneltekenaar stond hij ook op het podium van The Beatles tijdens hun eerste concert in Nederland in 1964 in een veilinghal in het West-Friese plaatsje Blokker.
Kauwgomresten, nietjes,
kaarsvet en vliegenstrontjes
De schilderingen zijn vermoedelijk rond 1968 aangebracht. Tijdens de verbouwing in de jaren negentig van de vorige eeuw is de grote schildering verplaatst naar een nieuwe achterwand. Sporen hiervan zijn duidelijk zichtbaar. Ook zijn er toen restauratieve handelingen verricht, die zich nu lelijk aftekenen. Het doek was ernstig beschadigd ter hoogte van het gebied waar het podium zich bevindt. Er zijn veel schadebeelden veroorzaakt door leksporen, nicotineaanslag, verfverlies, graveringen, kauwgomresten, scheuren, krassen, nietjes, kaarsvet en vliegenstrontjes. Het weer leesbaar maken van het object voor het publiek vormde dan ook hét uitgangspunt voor dit onderzoek.
Research, behandelingsvoorstel
en restauratie
Na uitvoerig research hebben we de verschillende schadebeelden en de oorzaken hiervan in het kaart weten te brengen om vervolgens een pilotbehandeling te kunnen opstellen. Verder is er middels UV licht en microscopie ook nader gekeken naar de laagopbouw en vervaardiging van de schilderingen. De resultaten van dit onderzoek lagen ten grondslag aan een goede besluitvorming voor het behandelvoorstel voor verwijderen oppervlaktevuil en oude reparaties, retouches, conservering en de daaruit voortvloeiende restauratie.
Pilot-behandeling op specifiek werk van Doeve: l'Accordeon
Tegenover de grote wandschildering in café Montmartre is een andere schildering van Eppo Doeve: l’Accordeon. Deze heeft tijdens dezelfde verbouwing van 1993 ruimte moeten maken voor een ronding in de muur en is toen door midden gezaagd en verplaatst naar de wand langs de trap. Bij demontage bleek er nog een schildering achter te zitten, welke na onderzoek geen Eppo Doeve bleek te zijn. Voor de pilot-behandeling is de schildering gedemonteerd en naar het atelier van de Kunstkoesteraars getransporteerd.